Glasvervoer met speciale glaswagens

Glas en spiegels worden vervoerd met speciale glasbussen. Deze hebben aan de binnenkant twee rekken waar je glas tegen kan plaatsen, stellingen waar kleine plaatjes en materialen in kunnen worden gezet en aan de buitenkant twee grote rekken voor de grote en zware ruiten en spiegels. De bussen zijn optimaal omgebouwd voor het veilig vastzetten en vervoeren van maatwerk glas, spiegels en aanverwante materialen.

Vanwege het gewicht van glas en spiegels is het noodzakeljik, dat de chauffeur zo dicht mogelijk bij het bezorgadres kan komen. De glasplaten kunnen dan sneller gelost worden en er hoeft minder gesjouwd te worden. De bussen zijn vrij groot en breed waardoor ze op sommige adressen lastig kunnen komen zoals aan de grachten in Amsterdam en in standscentra. Mocht het adres lastig bereikbaar zijn dan horen we dit graag vooraf even zodat we de leveringsmogelijkheden kunnen bekijken.

De chauffeurs die op de glaswagens rijden doen niets anders dan glas bezorgen. Zij weten hoe ze dit moeten laden, vastzetten, vervoeren en lossen. Zij kunnen advies geven bij het leveren en lossen van het glas.

In de glasbussen zijn ook hulpmiddelen aanwezig zoals glaszuigers, beschermingsmaterialen en handschoenen.

 

Glas aan de buitenkant

Op de rekken aan de buitenkant kan je eenvoudig grotere glaspanelen en spiegels kwijt. Je hebt hier minder te maken met maatbeperkingen. Hierdoor kun je soms glaspanelen van 4000 x 2500 mm (bxh) kwijt, aan de zijkant van de bus. Aan beide zijden van de bus zit een buitenrek.

Glasrekken

De glasrekken aan de buitenzijde zijn net als de binnenzijde ook bekleed met rubber; de plank waar het glas op staat, het rek aan de buitenkant en de palen om het glas mee te klemmen. Het rek is vrij laag geplaatst wat het laden en lossen makkelijker maakt. Daarbij kan je ook hogere ruiten plaatsen aan de zijkant

Bescherming

Glas wat aan de buitenzijde staat heeft last van weersinvloeden en is natuurlijk minder goed beschermd dan wanneer het binnen staat. Desondanks kan je glas op deze manier zeer goed vervoeren. De kans op transportschade is nihil. Als voorbeeld: hoe vaak komt er iets tegen de zijkant van je eigen auto of zijraam aan tijdens het rijden.

Glasbus_buitenkant_1

Glas aan de binnenkant

De glasbussen hebben aan de binnenkant een rubberen vloer en rekken aan de zijkant die bekleed zijn met rubber. Glas en spiegels worden vastgezet met rubber beklede palen en opgeklemd met schuimrubber blokjes. Hierdoor kan je het glas goed stevig vastzetten zonder dat het beschadigd of breekt. Binnen in de glasbus zet je wat kleinere panelen en spiegels.

Tussen de glasplaten zitten krukjes of schuimblokjes. Hierdoor kan je glasplaten achter elkaar stapelen en zit er een kleine ruimte tussen die voorkomt dat de platen beschadigen.

Rekken

Naast glas en spiegels worden er ook beglazingsmaterialen, onderdelen, gereedschappen en profielen geleverd met deze glasbussen. In de rekken aan de zijkant kunnen deze materialen worden gezet. De rekken zijn bekleed met rubber waardoor je hier ook kleine glasplaatjes in kan leggen, die te klein zijn om vast te zetten met de palen.

Lange profielen kan je op de grond kwijt, achter de glasrekken. Op de foto zie je rechts een ronde kartonnen koker liggen. Die steekt helemaal door naar achter in de bus.

Optimale bescherming

Alle onderdelen die in aanraking komen met glas zijn bekleed met rubber; de vloer, de rekken, de palen. En als het glas wordt geklemd tussen de palen en de rekken, dan worden hiervoor schuimrubber blokjes voor gebruikt. Hierdoor fixeer je het glas en de spiegels op de best mogelijke manier.

Verpakken niet nodig

Voor het vervoer van glas en spiegels hoef je echt geen verpakking om je glas of spiegel te hebben. De bussen zijn maximaal geoptimaliseerd voor glasvervoer zonder extra verpakking.

 

Glasbus_binnenkant_1