Maatwerk glas is duur! Of valt dit wel mee?

Maatwerk glas is duur! Of valt dit wel mee?
23 juni 2018 398 view(s)

"Waarom is maatwerk glas vaak duurder dan je zou verwachten?"

Maatwerk glasproducten worden vaak vergeleken met standaard glas producten. Maar er is een heel groot verschil hierin.

Natuurlijk kan je in de winkel standaard formaten spiegeltjes en glasplaten kopen tegen soms aantrekkelijke prijzen. Maar deze standaard producten worden vaak in oplagen van 10.000 stuks of meer gemaakt, worden vaak geproduceerd in "lage lonen landen", liggen op voorraad en worden op dezelfde manier gedistribueerd als bijvoorbeeld een wastafel of kraan. Dit kan je niet vergelijken met 1 stuks glaswerk, wat voor jou op maat wordt gemaakt in Nederland en met speciaal vervoer thuis wordt geleverd.

We zullen proberen e.e.a. toe te lichten zodat je meer inzicht krijgt wat er allemaal bij komt kijken als je maatwerk glas of spiegels besteld.

 

Website en configurator

Het begint bij het bestellen van je glas of spiegel product. Op een webshop met standaard producten is het vrij eenvoudig via een standaard webshop. Je selecteert je product, mikt dat in het winkelmandje, betaald en je bent klaar. De webshop zet de bestelling door naar de orderpick of leverancier en het wordt per pakketpost opgestuurd. Nu maatwerk:

De website zal moeten worden ontwikkeld zodat je verschillende modellen kan kiezen, je eigen afmetingen kan ingeven, randafwerkingen kiezen, afgeronde hoeken en evt. accessoires en/of montagematerialen. De webshop zal hiervoor een flinke investering moeten doen omdat dit geen standaard webshop functionaliteit is. Nadat de webshop de bestelling heeft gehad begint het productie en planningsproces te lopen...

 

Order controle

In de webshop zijn veel dingen te beperken en in te stellen zodat je alleen combinaties kan samenstellen die technisch gezien ook te produceren zijn. Maar alle uitzonderingen uitsluiten is bijna onmogelijk. Een goede webshop controleert de bestelling nog even goed, of de gekozen montageset en glassoort wel bij elkaar past, of de klant misschien toch een verkeerde afmeting heeft ingegeven of een glassoort heeft gekozen die misschien niet goed zal zijn gekozen. Deze extra aandacht voorkomt leed en discussie achteraf, maar kost wel extra tijd.

 

Productie

Na de controle van de webshop wordt de order verder verwerkt en komt deze bij de productieplanning terecht. Deze afdeling zorgt voor het optimaal benutten van de productiecapaciteit en het vergroten van het snijrendement. Orders worden verzameld zodat er in 1 keer een aantal orders tegelijk kunnen worden gesneden. Hierdoor kan er 1 grote glasplaat van 600 x 321 cm op de snijtafel worden gelegd en op maar gesneden.
Na het snijden wordt het glas gebroken op de snijlijn en wordt het naar de bewerkingsstations gebracht. Daar worden gaten geboord, slijpranden aangebracht, afgeronde hoeken gemaakt etc. etc.
Bij (afge)ronde modellen of speciale vormen wordt het glas gesneden en bewerkt op een CNC snijtafel. Dit is een erg kostbare machine die al snel € 250.000,- kost.
Als glas gehard moet worden, dan komt het na het hele productieproces bij een hardingsoven terecht. Deze oven is erg kostbaar (kost meer dan € 500.000,- ) en verbruikt erg veel energie. Ook hierbij worden verschillende orders met elkaar gecombineerd, gesorteerd op glasdikte. 4 mm glas hoeft minder lang verhit te worden dan 10 mm dik glas. Je kan verschillende glasdikten dan ook tegelijk in dezelfde ruimte stoppen.

 

Kwaliteitscontrole

Als het product niet door de kwaliteitscontrole komt is alles voor niets geweest en kan alles weer opnieuw worden gemaakt. Maatwerk komt erg nauw en glas is nou eenmaal een kwetsbaar product.

 

Vervoer

Vervolgens wordt maatwerk glas vervoerd met speciaal glastransport. We willen en kunnen dit niet met een standaard pakketdienst verzenden. De meeste pakketbedrijven smijten hun pakketten in het rond, pakketten vallen weleens van de lopende band af in een distributiecentrum of er worden zwaardere pakketten bovenop gestapeld. Daarbij zie je een bezorger van doosjes niet snel met een glasplaat van 1 x 2 meter rondlopen om deze bij je te bezorgen.
Bij speciaal glasvervoer worden er ca. 10 - 15 adressen per dag bezocht, dat is ca. 10 keer minder dan een normale pakketdienst bezorgd op een dag. Die doen vaak 100-150 pakketten per dag. Het vervoer is daardoor natuurlijk ook een stuk duurder.

 

Kan dit niet goedkoper?

Tuurlijk, alles kan altijd goedkoper. Maar dan heb je een slechte website, vind er geen controle plaats op je bestelling, is er geen controle op de kwaliteit van je glas en is het risico voor goede en onbeschadigde bezorging voor jezelf. En als je vragen hebt? Dan is er niemand bereikbaar, technische vragen kan je niet stellen, advies krijg je ook niet. En als je dan na een half jaar garantie ergens op claimt dan is de kans groot dat de webshop niet meer bestaat en heb je uiteindelijk een slecht product zonder garantie.

Even alle gekheid weggezet; we doen er alles aan om een zo eerlijk mogelijke prijs te vragen voor de producten die we verkopen. Maatwerk kost nou eenmaal veel meer inzet en aandacht, elke order weer. En elke order is net weer iets anders, is een andere klant en heeft andere specificaties. Jouw maatwerk bestelling vergt aan onze kant elke keer een maatwerk behandeling.
Daarnaast vind je het ook vanzelfsprekend dat we goed bereikbaar zijn, je kunnen adviseren, vrijblijvende offertes kunnen uitwerken, een mooie en complete website kunnen bieden en eventuele klachten netjes kunnen afhandelen. En alles heeft daarin (helaas) een kleine bijdrage aan het totale prijskaartje.

Neem gerust even contact op als je hier nog vragen over hebt, we helpen je graag!